Parkkipaikkansa menettäneiden suomalaisten mitta on tullut täyteen: autoilijat ottavat ongelmatapauksissa yhä useammin yhteyttä pysäköinninvalvojiin. Valvontapyynnöt yksityisille pysäköinninvalvojille ovat räjähtäneet kasvuun. Viime vuonna ParkkiPatelle tehtiin 19 159 valvontapyyntöä, missä on merkittävä kasvu edellisvuoden noin 18 000 pyyntöön verrattuna.
Yleisimmin autoilija tekee valvontapyynnön, jos joku toinen on pysäköinyt hänen parkkipaikalleen tai pelastustielle tai keskelle pihaa. Lisäksi huoltomiehet ilmoittavat yksityiseen pysäköinninvalvontaan herkästi, jos ajoneuvo on aurauksen tai muun huoltotyön esteenä. Myös diplomaattiautoista on ParkkiPatelle tehty valvontapyyntöjä.
Valvontapyyntöjen suuri määrä kertoo siitä, että suomalaiset ovat kyllästyneet luvattomaan pysäköintiin. Suomen suurimman pysäköintialan työllistäjä ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kannustaa suomalaisia toimintaan väärinpysäköintitapauksissa.
Metsäranta kertoo, että yksityinen pysäköinninvalvonta toimii tarvittaessa yhteistyössä kunnallisen pysäköinninvalvonnan kanssa. Yksityinen valvoja ei voi siirtää väärinpysäköityä autoa, mutta kunnallinen toimija voi sen tehdä.
”Jos pysäköintiongelma toistuu yksityisalueella, taloyhtiö voi valtuuttaa yksityisen pysäköinninvalvontayhtiön tekemään virka-apupyynnön ja siirtämään auton. Tällöin ensin kunnallinen valvoja voi laittaa autoon siirtokehotuksen, ja 48 tunnin kuluttua auto voidaan siirtää pois kunnallisen pysäköinninvalvonnan toimesta.”
Älä motita – tee valvontapyyntö!
Osa ParkkiPaten saamista valvontapyynnöistä koskee toisten yritysten tai kunnallisen pysäköinninvalvonnan valvomia alueita, jolloin ParkkiPate ei voi itse ratkaista ongelmaa.
"Kerran esimerkiksi joku omakotitalosta laittoi meille viestiä, ettei pääse pois pihatieltään, koska heidän porttinsa eteen on pysäköity," Metsäranta kertoo esimerkkinä. Joka tapauksessa hän kannustaa aina mieluummin ottamaan yhteyttä ammattilaiseen sen sijaan, että väärinpysäköinnistä kärsivä yrittäisi hoitaa asiaa itse.
”Jos paikallasi on jonkun toisen auto, kannattaa kyllä tehdä valvontapyyntö. Älä ainakaan ala raivoamaan tai tee ilkivaltaa, äläkä yritä motittaa autoa. Nämä keinot eivät ratkaise ongelmaa, vaan voivat aiheuttaa uusia ongelmia.”
Pysäköinninvalvoja saapuu, mutta ei välttämättä heti
Metsäranta kertoo, että valvontapyyntöjen määrä lähti kasvuun, kun yritys avasi verkkosivuilleen valvontapyyntölomakkeen.
"Tarjosimme aiemmin sähköpostitse mahdollisuuden tehdä valvontapyyntöjä, mutta vuonna 2021 avasimme sivuillemme valvontapyyntölomakkeen. Sen avulla valvontapyyntö välittyy lähimmälle pysäköinninvalvojalle reaaliajassa.”
Metsärannan mukaan valvontapyynnön tekijän on kuitenkin hyvä tiedostaa, että valvoja ei aina ehdi paikalle heti.
”Valvoja saapuu paikalle joko heti tai myöhemmin riippuen siitä, missä kohtaa aluettaan hän on valvomassa, kun valvontapyyntö kirjautuu järjestelmäämme. Toisinaan väärinpysäköity auto saattaa kadota nopeasti paikalta ennen kuin valvoja ehtii paikalle.”
Kaksi nyrkkisääntöä valvontapyynnön tekemiseen
ParkkiPate tarjoaa autoilijoille selkeät ohjeet valvontapyyntöjen tekemiseen:
Ennen kuin teet valvontapyynnön, tarkista, kuka aluetta valvoo. Silloin pyyntö menee oikeaan osoitteeseen.
Valvontapyyntöä tehdessäsi varmista, että käytät oikeaa verkkolomaketta. Älä tee valvontapyyntöä esimerkiksi tarjouspyyntölomakkeella.
Valvontapyynnön tekijän ei kannata odottaa vihjepalkkiota tekemästään pyynnöstä. Valvontapyyntö on ensisijaisesti keino, jonka avulla kuka tahansa voi varmistaa, että parkkipaikoilla säilyy järjestys.
Comments