top of page

Moni kesätapahtuma jättää rahaa pöydälle – maksullinen pysäköinti voi pelastaa talousahdingosta

Suomen kesätapahtumat kamppailevat taloushaasteiden kanssa mutta jättävät samalla käyttämättä maksullisen pysäköinnin tuomat ansaintamahdollisuudet. Erityisesti pidemmät, viikon mittaiset tapahtumat ja tapahtuma-alueen tuntumassa olevien alueiden sekä kiinteistöjen omistajat voisivat hyötyä tarjoamalla tapahtumassa mahdollisuuden valvottuun pysäköintiin. Tämä tulonlähde voisi helpottaa merkittävästi tapahtumien talousahdinkoa.


Suomen kesätapahtumat ovat joutuneet ahtaalle taloudellisesti. Kustannusten noustessa ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muuttuessa monet tapahtumat painivat voittomarginaalien kanssa. Järjestäjien olisi kuitenkin mahdollista hyödyntää maksullista pysäköintiä lisätulojen saamiseksi.


Erityisesti viikon mittaisten kesätapahtumien järjestäjät sekä tapahtuma-alueiden lähellä olevien kiinteistöjen, kuten liikekiinteistöjen, business centerien ja muiden maa-alueiden omistajat voisivat ansaita merkittäviä summia tarjoamalla tapahtumaan osallistujille maksullista pysäköintiä. Myös kaupunkialueilla sijaitsevat taloyhtiöt voisivat muuttaa vieraspaikkansa maksullisiksi tapahtumien ajaksi.


”Esimerkiksi isossa kesätapahtumassa, jossa on 200 pysäköintipaikan parkkialue ja yhden paikan pysäköintimaksu 40 euroa vuorokaudessa, pysäköintimaksuja voi tulla kolmessa päivässä kaikkiaan 24 000 euroa, jos paikat ovat täynnä. Tilanteessa, jossa kahdeksan kymmenestä pysäköintipaikasta olisi käytössä, pysäköintimaksuja kertyisi 19 200 euroa ja tilanteessa, jossa puolet pysäköintipaikoista olisi käytössä, 12 000 euroa”, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo.


Keskikokoinen tapahtuma voi ansaita pysäköinnillä yli viisi tonnia


Kesätapahtumat kamppailevat talousvaikeuksien kanssa, koska yleiset kustannukset ovat nousseet, mutta kaikkia kustannuksia ei voida siirtää lippujen hintoihin. Lisäksi talouden suunnittelua vaikeuttaa koronapandemian aikana yleistynyt asiakkaiden tapa ostaa lippunsa viime hetkellä, mikä lisää riskejä. Tilannetta pahentaa hallituksen suunnitelma nostaa kulttuuritapahtumien arvonlisäveroa 10 prosentista 14 prosenttiin.


Talousahdingosta huolimatta pysäköintimahdollisuuksien hyödyntäminen kesätapahtumissa on vielä alikäytetty mahdollisuus. Tämä siitä huolimatta, että valvotun pysäköintialueen järjestäminen ei maksa tilaajalle mitään, ja palvelun tilaaja saa pysäköintimaksuista tuloja.


”Keskikokoisessa kesätapahtumassa, jossa on 70 paikan pysäköintialue ja pysäköintimaksu 30 euroa päivässä, täydellä täyttöasteella pysäköintimaksuja voisi kertyä noin 6 300 euroa kolmessa päivässä. Tilanteessa, jossa 8 kymmenestä pysäköintipaikasta on käytössä, summa olisi 5 040 euroa ja tilanteessa, jossa puolet pysäköintipaikoista olisi käytössä, 3 150 euroa”, Metsäranta jatkaa.


Neljä yleistä harhaluuloa kesätapahtuman maksullisesta pysäköinnistä


1. Ympäristösyyt

Osa kesätapahtumien järjestäjistä ei halua kannustaa osallistujia autoiluun ekologisista syistä. Metsäranta muistuttaa, että kaikki osallistujat eivät kuitenkaan tule tapahtumiin julkisilla kulkuvälineillä.


”On syytä muistaa, että Suomi on autoileva maa, jossa on yli kolme miljoonaa henkilöautoa, ja henkilöautojen määrä on vain kasvanut viime vuosina. Monille suomalaisille roadtrip autolla kesätapahtumaan on myös osa elämystä.”


2. Pysäköintialueen perustamisen vaivalloisuus

Toinen yleinen harhaluulo on, että maksullisen pysäköinnin järjestäminen olisi hankalaa. Todellisuudessa maksullisen pysäköintialueen järjestäminen on suhteellisen helppoa.


”Kun tapahtuman järjestäjä tai alueen omistaja on tehnyt sopimuksen pysäköinnin valvonnasta, valvonta voidaan aloittaa hyvinkin nopeasti. Prosessi vie noin kuukauden”, Metsäranta kertoo.


3. Pelko asiakaskadosta

Osa tapahtumien järjestäjistä pelkää, että maksullinen pysäköinti karkottaisi tapahtumasta asiakkaita.


”Suhteessa esimerkiksi musiikkifestivaalin lippujen, ruokailun ja juomien hintaan maksullinen pysäköinti on kuitenkin vain pieni lisäkustannus, eikä se todennäköisesti vaikuta merkittävästi kävijämääriin. Pysäköinnin hinnoittelusta päättää kuitenkin palvelun tilaaja, joten maksullisen pysäköinnin tuomien lisätulojen avulla parhaimmassa tapauksessa lippujen hintoja on mahdollista alentaa. ”


4. Pelko alueen hukkakäytöstä

Jotkut järjestäjät eivät halua luovuttaa osaa tapahtuma-alueesta pysäköintiin, vaikka valvottu pysäköintialue voi itse asiassa lisätä tapahtuman vetovoimaa.


”Hyvin järjestetty pysäköinti voi olla yksi vetovoimatekijä, joka saa kävijät valitsemaan tietyn tapahtuman. Osa kävijöistä joutuu joka tapauksessa etsimään pysäköintipaikkansa jostain alueen lähistöltä”, Metsäranta sanoo.


Toimi näin, jos haluat ansaita alueellasi ensi kesänä


  • Ota yhteyttä pysäköinninvalvontaa hoitavaan yritykseen ja tee sopimus tapahtuman aikaisesta pysäköinnistä. Valvotun pysäköintialueen järjestäminen ei maksa tilaajalle mitään, ja palvelun tilaaja saa pysäköintimaksuista tuloja.

  • Maksullisen pysäköintialueen järjestäminen on suhteellisen nopeaa ja helppoa.

  • Kun kiinteistönomistaja on tehnyt sopimuksen valvonnasta, palveluntarjoaja tuo alueelle pysäköinninvalvonnasta kertovat kyltit ja valvonta voi alkaa hyvinkin nopeasti.

  • Maksullisen pysäköinnin organisoimiseen menee noin kuukausi.



Comments


Commenting has been turned off.
SPATy-logo
isannointiliitto_palveluverkosto_iso_logo
avainlippu
ParkkiPate-Luotettava_kumppani-200x100
ParkkiPate_Oy_jasenyritys_2022
bottom of page