top of page

ParkkiPaten data paljastaa: Parkkiluvat hukassa ympäri Suomen

ParkkiPate, Suomen suurin pysäköintialan työllistäjä, saa vuosittain satoja reklamaatioita kadonneiden paperisten ja muovisten pysäköintilupien vuoksi. Yhtiön teettämän valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan joka kymmenes autoilija kamppailee usein hukkuneiden pysäköintilupien kanssa, mikä on johtanut kasvavaan kiinnostukseen digitaalisia pysäköintilupia kohtaan. Lähitulevaisuudessa autoilijoiden arki helpottuu, sillä yhä useampi kiinteistö on luopumassa fyysisistä luvista.


ParkkiPate saa vuosittain satoja reklamaatioita, joissa virhepysäköinnin syy liittyy paperiseen tai muoviseen pysäköintilupaan.


ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo, että fyysiset luvat aiheuttavat autoilijoille hankaluuksia esimerkiksi koska ne menevät helposti hukkaan tai joutuvat muista syistä vääriin paikkoihin.


Parkkiluvan metsästystä monta päivää


Autoilijoiden reklamaatioiden mukaan fyysisiä lupia on hankalaa käsitellä. Eräs autoilija kertoi valvontamaksusta reklamoidessaan, että oli etsinyt pysäköintilupaa pitkään: “Parkkilippu oli tuulilasissani ja tippui sinne väliin, kalastelin sitä monta, monta päivää.”


Osalle autoilijoista haasteita aiheuttavat lukuisat eri luvat. Eräs autoilija perusteli valvontamaksun reklamaatiotaan sillä, että lupa oli autossa, mutta toisen luvan alla: “Pysäköintilupa oli ilmeisesti luiskahtanut toisen luvan alle ja ei siksi ollut näkyvillä.”


ParkkiPaten vuonna 2022 teettämän valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan joka kymmenes autoilija tuskailee usein hukkuneen pysäköintiluvan kanssa. Metsäranta myöntää, että fyysinen lupalappu on helppoa unohtaa erityisesti, jos sitä ei käytä säännöllisesti. Hän sanoo, että esimerkiksi seuraavan autoilijan reklamaatiossaan kuvailema tilanne on hyvin yleinen:


”Minulta löytyy parkkitunnus, joka on erillisellä lapulla. Kun viimeksi olen autoani käyttänyt, oli se kojelaudalla vielä. Ilmeisesti lappu on tippunut kuskin jalkatilaan, josta sen löysin ja en tosiaan autoani useaan päivään ole käyttänyt koska kuljen julkisilla enimmäkseen.”


Pysäköinninvalvojan täytyy pystyä näkemään lupa


Osa autoilijoista pitää saamaansa valvontamaksua aiheettomana, koska pysäköintilupa on ollut autossa, vaikka pysäköinninvalvoja ei ole voinut nähdä lupaa. Eräs autoilija kertoi reklamaatiossaan esimerkiksi laittaneensa luvan melko kauas kojelaudasta: ”Lappunen on kiinnitetty autoni hattuhyllylle kahdella niitillä, koska ei kojelaudalla pysy ilmastoinnin takia.”


Toinen autoilija taas halusi, että valvontamaksu peruttaisiin, koska pysäköintilupa oli vaihtanut autossa paikkaa hänen tietämättään. Autoilija kirjoitti: “Hei. Jännä juttu että parkkilippu oli siirretty ikkunalaudalta hansikaslokeroon, kun olin unohtanut ovet auki.”


Metsäranta kertoo, että yksityiset pysäköinninvalvojat suorittavat valvontaa sen mukaan, mitä palvelun tilaajan eli kiinteistönomistajan kanssa on sovittu. Jos sopimuksessa lukee, että pysäköintiluvan tulee olla selkeästi näkyvillä, on luvan puuttuminen pysäköintivirhe.


– Jos auton tuulilasissa on lunta, puhdistamme kyllä autoa niin paljon, että saamme varmasti selvyyden siitä, onko autossa parkkilupa. Kojelauta on luvalle selkein vaihtoehto, josta lupa varmasti näkyy. Pimeän aikaan valvojamme käyttävät myös tarvittaessa taskulamppuja nähdäkseen luvat. Mutta jos parkkilupa on autossa jossain sellaisessa paikassa, josta valvoja ei millään keinoilla pysty sitä auton ulkopuolelta havaitsemaan, on jo yleisen oikeustajun mukaista antaa autoilijalle valvontamaksu pysäköintivirheestä.


Lupalappuset vaihtumassa digisovellukseen


Metsärannan mukaan tippuilevat ja katoavat pysäköintiluvat ovat lähitulevaisuudessa historiaa. Yhä useampi kiinteistö on siirtymässä pysäköintiluvissa digiaikaan.


– Tämä on kaikkien kannalta pelkästään suotuisa kehitys, onhan fyysisten lupien tuottaminen ja toimitus kiinteistöihin tehotonta, kallista ja myös varsin epäekologista.


ParkkiPaten teettämässä kuluttajakyselyssä tuli esille, että digitaalinen pysäköintilupa kiinnostaa autoilijoita. Yli neljäsosa kyselyyn vastanneista autoilijoista (21,8 %) pitää muovisia tai paperisia pysäköintilupia vanhanaikaisina. Vielä useampi (22,5 %) kertoi hukanneensa pysäköintilupansa usein tai joskus.


Lähes joka kolmas (27 %) kyselyyn vastanneista haluaisi tutustua digitaaliseen sovellukseen, joka korvaisi paperiset ja muoviset pysäköintiluvat. Lähes puolet autoilijoista on sitä mieltä, että digitaalinen pysäköintilupa olisi kätevä ja helpottaisi arkea.


ParkkiPaten teettämä valtakunnallinen kuluttajakysely toteutettiin elokuussa 2022. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1000 suomalaista aikuista, joista 85,2 % käyttää autoa. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Bilendi.

SPATy-logo
isannointiliitto_palveluverkosto_iso_logo
avainlippu
ParkkiPate-Luotettava_kumppani-200x100
ParkkiPate_Oy_jasenyritys_2022
bottom of page