top of page

Pimeä ei ole syy jättää laittamatta pysäköintilupaa tai -kiekkoa näkyville

Moni autoilija jättää pysäköintikiekon laittamatta vuoden pimeimpänä aikana tai ajattelee, ettei sitä pystytä tarkistamaan. Satojen pysäköintivirhemaksua koskevien reklamaatioiden aiheena on pimeään vetoaminen, selviää Suomen suurimman pysäköintialan työllistäjän ParkkiPaten tilastoista. Tieliikennelain mukaan pysäköinnin alkamisaika on ilmoitettava niin kesällä kuin kaamosaikaan. Jos pysäköintikiekko on väärässä ajassa pimeän vuoksi, se ei riitä syyksi perua pysäköintivirhemaksua.


ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo, että suomalainen autoilija on valmis käyttämään yllättävän paljon aikaa reklamoidessaan pysäköintivirhemaksusta.


– Virhemaksun perumiseen ei valitettavasti riitä, ettei nähnyt pimeässä laittaa kiekkoa tai ajatteli, ettei pysäköinninvalvojakaan näe sitä. Pysäköinninvalvojat liikkuvat taskulampun kanssa pimeään aikaan. Tarvittaessa tuulilasia myös puhdistetaan lumesta tai jäästä, jotta näemme luvat sisäpuolella, Metsäranta kertoo.


Tieliikennelain mukaan pysäköintikiekko ei ole pakollinen, vaan pysäköintiajan voi tarvittaessa kirjata vaikka paperille. ParkkiPaten pysäköinninvalvojat liikkuvat ympäri vuoden monenlaisissa olosuhteissa ja ohjeistus, jonka mukaan pysäköintioikeudet tarkistetaan, on tiukka: valvoja selvittää aina pysäköintioikeuden niin pimeällä kuin valoisaan aikaan.


“Väsymyksestä johtuen unohdin laittaa pimeydessä pysäköintikiekon”


ParkkiPatelle saapuu vuosittain satoja reklamaatioita, joissa vedotaan pimeään ja siihen, että valvontamaksu tulisi perua haastavien olosuhteiden, eli pimeän vuoksi.


Reklamaatioissa on käytetty esimerkiksi seuraavia syitä liittyen valaistusolosuhteisiin:


- Saapuessani parkkialueelle vaimoni kanssa noin kello 22:45 aikoihin en huomannut laittaa saapumisaikaa pysäköintikiekkoon. Tämä saattoi johtua pimeydestä, ehkä väsymyksestä.

- Pimeyden takia olin laittanut parkkikiekon vahingossa väärään aikaan.

- Oli pimeää, niin olen laittanut vahingossa kiekon väärään aikaan.

- Olen nyt toista päivää tässä firmassa palkattomassa harjoittelussa ja luulin että pysäköintilupa on kaksipuolinen, olemme vain ihmisiä ja kaikki tekevät varsinkin aamulla pimeässä virheitä.


Tieliikennelaki ei huomioi inhimillisiä virheitä, vaan pysäköinti tulee maksaa tai merkitä niin kaamosaikaan kuin kesän yöttöminä öinä. Metsäranta vinkkaa, että useimmissa älypuhelimissa on nykyään taskulamppu, jota voi esimerkiksi hyödyntää tarkistaessaan alueen pysäköintiehtoja tai asettaessaan aikaa kiekkoon.


– Jos pysäköinti on sallittua vain tietyn aikarajan, on siihen hyvä syy. Säännöillä halutaan varmistaa, että asiakaspaikat riittävät mahdollisimman monelle autoilijalle. Sallittu aika on mitoitettu niin, että sen aikana ehtii hyvin hoitaa asiansa. Tavoitteeseen ei päästä, jos samat autot seisovat asiakaspaikoilla koko päivän, Metsäranta huomauttaa.


Pimeässä tapahtuu parkkialueilla myös kolhimisia


Vuoden pimein aika hankaloittaa näkemistä myös ajaessa ja pysäköidessä. Reklamaation perusteeksi on ParkkiPate saanut esimerkiksi selityksen, että pysäköintiin kului liikaa aikaa pimeyden takia.


- Saavuin hammaslääkäriin hyvissä ajoin ja löysin ahtaan parkkipaikan. Siellä tuli jonkin aikaa pimeässä säädettyä ja parkkikiekko unohtui.


Metsäranta muistuttaa, että pimeässä tulisi noudattaa erityistä varovaisuutta pysäköidessä ja peruuttaessa.


– Myös ihmiset näkyvät huonommin pimeällä, ja pysäköintiin kannattaa varata mahdollisuuksien mukaan aikaa ja malttia. Kolareitakin sattuu pysäköintipaikoilla kaamosaikaan helpommin.


Näin teet asiallisen reklamaation pysäköinninvalvontamaksusta


  • Pysäköinninvalvontamaksusta voi reklamoida ainoastaan kirjallisesti. Reklamointi tapahtuu kirjallisessa muodossa autoilijan oman oikeusturvan takaamiseksi.

  • Kirjallisen reklamaation jättäminen voi tehdä netissä, esimerkiksi ParkkiPaten palvelujärjestelmästä.

  • Autoilija voi kirjautua ParkkiPaten järjestelmään valvontamaksun asianumerolla ja auton rekisterinumerolla.

  • Valvontamaksun mitätöiminen ei ole itsestäänselvyys. Valvontamaksuja kirjataan vain aiheesta ja tilanteista otetaan aina valokuvat.

  • Reklamaatioprosessi on autoilijalle hyvin läpinäkyvä. Autoilija näkee ParkkiPaten järjestelmästä kaikki valvontamaksuun liittyvät tiedot ja kuvat eli kaiken saman dokumentaation kuin reklamaation käsittelijäkin.

  • Valvojan inhimillisestä virheestä johtuvat valvontamaksut mitätöidään aina.

  • Reklamaatio käsitellään usein muutamassa päivässä.

SPATy-logo
isannointiliitto_palveluverkosto_iso_logo
avainlippu
ParkkiPate-Luotettava_kumppani-200x100
ParkkiPate_Oy_jasenyritys_2022
bottom of page