top of page

Sähköinen pysäköintilupa tehostaa kiinteistönhallintaa – Case Renor Oy

  • Writer: ParkkiPate Oy
    ParkkiPate Oy
  • 30.4.
  • 3 min käytetty lukemiseen

Renor Oy on siirtynyt perinteisistä paperisista pysäköintiluvista digitaaliseen OmaRuutu-sovellukseen useissa kiinteistöissään. Sähköinen pysäköintilupa on tuonut merkittäviä hyötyjä niin isännöinnin näkökulmasta kuin kiinteistöjen käyttäjillekin.


Renor Oy omistaa ja hallinnoi kiinteistöjä Lahdessa, Forssassa, Porissa, Vantaalla ja Porvoossa. Kohteet ovat pääasiassa toimistotiloja erilaisissa sijainneissa. Aikaisemmin yrityksen pysäköinninhallinta perustui perinteisiin paperisiin parkkilupiin, jotka aiheuttivat monenlaisia haasteita.


"Meillä oli kaikissa kiinteistöissämme käytössä perinteinen pysäköintilipuke, joka piti laittaa auton näkyvälle paikalle ikkunanlaudalle. Se aiheutti meille paljon työtä, kun lippulappuja tehtiin ja jaettiin. Sitten ne olisi pitänyt saada takaisinkin sopimuskausien päättyessä," Renor Oy:n edustaja Simo Niemelä kertoo.


Paperisiin parkkilupiin liittyi lukuisia ongelmia: asiakkaat unohtivat laittaa ne näkyville, ne jäivät toisiin autoihin, ja vara-autojen käyttö aiheutti jatkuvasti pysäköintivirheitä ja selittelyjä, joita jouduttiin selvittelemään jälkikäteen.


Digitaalinen pysäköintilupa tuo joustavuutta ja tehokkuutta


ParkkiPaten OmaRuutu-sovellus on otettu käyttöön Renorin useissa kohteissa: Vantaan Tikkurilan Silkissä, Porvoon WSOY-talossa sekä Lahden Askotalon ympäristössä. Lahdessa on yhteensä jopa 1500 autopaikkaa, joista OmaRuutu-järjestelmä kattaa jo nyt lähes tuhat.


Digitaalinen pysäköintilupajärjestelmä on Niemelän mukaan tuonut useita etuja:


1. Asiakkaat hallinnoivat itse pysäköintioikeuksiaan: "Nyt asiakas saa hoitaa itse, millä autolla ajaa ja mitkä autot saavat missäkin parkkeerata."


2. Yhteiskäyttöinen pysäköinti tuli mahdolliseksi: "Korona-ajan jälkeen tuli esille, että kun yritykset ovat paljon etätöissä, ne eivät tarvitse kaikkia autopaikkoja. Yhteiskäyttöinen pysäköinti (poolipysäköinti) on edesauttanut tätä asiaa."


3. Joustavampi pysäköinti: "Kun ei ole enää korvamerkittyjä paikkoja, asiakas voi parkkeerata aina sinne, missä on vapaa paikka. Ihmiset pääsevät lähemmäs pääovea."


4. Vähemmän hallinnollista työtä: "Sovellus mahdollistaa asiakkaiden omatoimisuuden, mikä sujuvoittaa kaikkien arkea.”


5. Vähemmän pysäköintikiistoja: ”Pysäköintiin liittyvien epäselvyyksien määrä on vähentynyt. Sovelluksen auttaa asiakkaita hallinnoimaan pysäköintiään vaivattomammin ilman väärinymmärryksiä."


Uuteen teknologiaan siirtyminen vaatii suunnittelua mutta kannattaa


Sähköisen pysäköintiluvan käyttöönotto vaati jonkin verran työtä, mutta sujui lopulta hyvin.


"Se ottaa oman aikansa. Asiakkaita opastetaan, ja ParkkiPate on ollut mukana asiakastilaisuuksissa kertomassa järjestelmästä," Niemelä kertoo.


Siirtymävaiheen aikana Renor piti yllä sekä vanhaa että uutta järjestelmää.


"Meillä oli käytössä 1–1,5 kuukauden pituinen aikajakso, jolloin seurasimme, miten se lähtee toimimaan. Meillä oli tuolloin sekä OmaRuutu-järjestelmä että lippulaput käytössä."


Käyttäjät arvostavat helppokäyttöistä pysäköintilupasovellusta


Vuokralaiset ja pysäköintipaikkojen käyttäjät ovat Niemelän mukaan ottaneet digitaalisen pysäköintilupasovelluksen hyvin vastaan alkukangertelun jälkeen.


"Järjestelmä ei ole vaikea, ja kun he ovat oppineet sen, he ovat tyytyväisiä. Firmat ovat tyytyväisiä poolipysäköintiin. Jos niillä on ennen ollut vaikka 20 autopaikkaa, nyt ne saattavat pärjätä kymmenellä, koska kaikki eivät välttämättä ole yhtä aikaa paikalla. He säästävät siinä."


Jotkut käyttäjät aluksi kaipasivat nimettyjä paikkoja, mutta suurin osa on ollut tyytyväisiä joustavuuteen.


”Kyllä tulee positiivista palautetta. Ihmiset tykkäävät siitä, että poolipysäköinti on jouhevaa ja he pääsevät parkkeeraamaan lähemmäs pääovea," Niemelä toteaa.


Kumppanin asiantuntemus helpottaa digitaalisen pysäköinnin käyttöönottoa


Renor arvostaa yhteistyötä ParkkiPaten kanssa.


"ParkkiPatella on asiantuntemusta, ja yhteistyö on toiminut hyvin. Heidän organisaationsa on matala, joten on helppo kontaktoida ja saada suoraan yhteys, kun laittaa viestiä tai soittaa. Pystyy vaikuttamaan asioihin," Niemelä kuvailee.


Renor suosittelee OmaRuutu-ratkaisua ja sähköisiä pysäköintilupia muille kiinteistönomistajille ja isännöitsijöille.


"Kannattaa ottaa aikaa ja miettiä, miten siirtymä hoidetaan. Prosessiin kannattaa varautua, kun vaihtaa vanhasta järjestelmästä uuteen. Ja huomioida myös, että kaikilla ei ole mobiililaitteita. Muuten se toimii hyvin.”


Sähköinen pysäköinti säästää aikaa ja kustannuksia


OmaRuutu-sovellus ja sen tarjoama sähköinen pysäköinti on modernisoinut Renorin pysäköinninhallintaa ja tuonut konkreettisia etuja:


  • Työaikaa säästyy, kun paperisten parkkilupien tekeminen, jakaminen ja periminen ovat jääneet pois

  • Pysäköintiin liittyviä yhteydenottoja ja valituksia tulee vähemmän

  • Laskutusprosessi on tehostunut ja virheet vähentyneet

  • Pysäköintialueiden käyttö on tehostunut poolipysäköinnin ansiosta

  • Kiinteistöjen vuokralaiset säästävät autopaikkakuluissa


Digitaalinen pysäköintilupa ja sähköinen pysäköinti ovat osoittautuneet Renorille toimivaksi ratkaisuksi, joka on tuonut hyötyjä kaikille osapuolille.

Muotokuva Renor Oy:n Kiinteistöjohtajasta Simo Niemelästä
Simo Niemelä, Kiinteistöjohtaja, Renor Oy © Renor Oy, 2024

 
 
SPATy-logo
avainlippu
ParkkiPate-Luotettava_kumppani-200x100
ja╠esenyritys_banneri_25_1000x500_fin_musta

ParkkiPate Oy

PL 73

00701 Helsinki

Y-tunnus: 2707938-8

info@parkkipate.fi

Pysäköinninvalvonta 24/7

Myynti

Tarjouspyynnöt ja tiedustelut tarjoamistamme palveluista:

     

       020 749 8430

(arkisin klo 9-16)

        myynti@parkkipate.fi

Katso tästä puheluiden hinnat

Asiakaspalvelu

Kiinteistöjen asiakaspalvelu

     09 4134 5100

(arkisin klo 9-16)

     info@parkkipate.fi

Autoilijoiden asiakaspalvelu

     09 4134 5100

(arkisin klo 10-14)

Emme käsittele reklamaatioita puhelimitse.

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube

©2022 by ParkkiPate Oy.

bottom of page