top of page
Laputus4.jpg

VANLIGA FRÅGOR

Här hittar du de vanligaste frågorna och deras svar. Men om du inte hittar det du letar efter, vänligen kontakta vår kundtjänst via chat, telefon eller e-post. OBS! Vi behandlar inte reklamationen på telefon.

Med vems tillstånd verkar ni på området?

Avtal om parkeringsövervakning ingås alltid med fastighetens ägare eller innehavare. Oftast innebär detta disponenten.

Hur gör man en reklamation?

Man kan lätt göra en reklamation på nätet genom att klicka här

Hur länge tar det att få svar på reklamationer?

Vi strävar efter att besvara reklamationer så snabbt som möjligt. Svaret kommer dock alltid inom två veckor.

Varför hittar ni inte övervakningsavgifter på namnet och/eller på personnumret?

Övervakningsavgifterna antecknas med ett ärendenummer samt ett registernummer. ParkkiPate Oy reder inte ut personuppgifter i anslutning till fordon.

Hur kan jag flytta i lugn och ro utan att få en övervakningsavgift?

Våra övervakare väntar alltid i närheten av fordonet innan de skriver ut en övervakningsavgift. Det är tillåtet att stanna en stund på gårdsområden och räddningsvägar, men parkering är förbjuden. Fordonet får alltså stå en stund på en räddningsväg endast för att lossa och lasta, och även då måste föraren befinna sig i fordonets omedelbara närhet. Invånaren behöver dock inte stå och vakta bilen, utan det räcker med att det under väntetiden syns tecken på lossning och lastning.

Vad ska jag göra om någon har parkerat på min plats?

Fyll i blanketten för övervakningsbegäran på vår webbplats. Uppgiften går till närmaste övervakare, som kontrollerar begäran då situationen så tillåter. 

När kan jag göra en övervakningsbegäran?

En övervakningsbegäran kan göras då ett fordon står inom övervakningsskyltarnas verkningsområde, när fordonet har parkerats i strid med parkeringsvillkoren på området. Övervakningsbegäran förmedlas till närmaste parkeringsövervakare 24/7.

Var får man parkeringstillstånd?

Vi ber er kontakta fastighetens ägare eller innehavare, eftersom de administrerar parkeringstillstånd. Om tjänstens beställare behöver flera parkeringstillstånd kan hen kontakta vår kundtjänst direkt.

Varför kan man inte göra en reklamation per telefon?

En reklamationsbehandling kräver alltid utredningsarbete, som vi inte kan göra under ett telefonsamtal. Dessutom måste det alltid finnas skriftlig dokumentation av reklamationer för eventuella fortsatta utredningar.

Måste man betala övervakningsavgiften om man gjort en reklamation?

Nej, det behöver man inte. Du kan lugnt vänta på reklamationsbeslutet innan du gör eventuella betalningar.

Varför hittar ni inte övervakningsavgifter med Uuva Oy:s ärendenummer?

Uuva Oy:s ärendenummer är indrivningens ärendenummer, som man tyvärr inte kan använda för att sköta ärenden med ParkkiPate. I betalningskraven som Uuva Oy skickar ut finns dock alltid ärendenumret för den ursprungliga övervakningsavgiften.

Måste en motorcykel använda parkeringsskiva?

En motorcykel behöver inte använda parkeringsskiva, men måste ändå följa parkeringstiden.

Måste man sätta parkeringstillståndet på motorcykeln?

Måste behöver inte sätta parkeringstillståndet på motorcykeln. Parkeringstillståndet måste dock uppvisas på begäran.

SPATy-logo
isannointiliitto_palveluverkosto_iso_logo
avainlippu
ParkkiPate-Luotettava_kumppani-200x100
ParkkiPate_Oy_jasenyritys_2022
bottom of page